Monday 14 January 2019

Naik Train Komuter Utara ke Zoo Taiping Perak | Melawat Perak

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kali ini cik yani nak share trip berjimat cermat ke Zoo Taiping Perak. Sebelum ni cik yani ada share kan nak pergi Padang Besar naik Komuter utara jadi kali ni Cik yani nak share macam mana nak pergi jalan-jalan Taiping dengan hanya menggunakan Komuter.

Trip kali ini cik yani pergi bersama dengan suami dari sini dan berjumpa #bff cik yani Athirah dekat Taiping. Banyak tempat- menarik yang cik yani dan suami explore masa pergi Taiping kali ini walaupun hanya satu hari perjalan dari pagi hingga ke petang sahaja.

Pada mulanya rancang nak pergi dengan kereta, tiba-tiba cik suami bagi cadangan apa kata kita pergi Taiping naik pengangkutan awam sahaja, jimat tenaga dan juga bajet, jadi terjadilah melawat Taiping dengan menggunakan train komuter. Okay!!!.....jom explore perjalanan cik yani ke Taiping dengan menggukan train komuter by KTM..

05-01-2019

7.45 A.M
Naik train dari KTM Sungai Petani ke Taiping.

Tiket boleh beli direct terus ke KTM Taiping dekat kaunter tiket, semua tiket train jual secara on the sport ya, nak pergi baru beratur pergi beli, Harga tiket RM8.10 seorang, boleh beli return jugak tetapi cik yani beli pergi sahaja, Kalau nak beli pergi dan balik siap2 pon tiada masalah sebab tiket tiada limit jam berapa kita akan pulang semula.

Arah laluan Train Komuter Utara

8.15 A.M
Tiba di stesen KTM Bukit Mertajam

Untuk setiap penumpang yang akan pergi ke Perak, perlu transit di Stesen KTM Bukit Mertajam dahulu di Platform No 4 akan ada pertukaran komuter lain pulak yang akan bergerak ke Taiping. Untuk train dari KTM Bukit Mertajam akan melalui stesen Simpang Empat, Nibung Tebal, Parit Buntar, Bagan Serai, Kamunting, Taiping dan terakhir stesen Padang Rengas.

Waktu cik yani naik ni orang tanya banyak naik munkin disebabkan masih awal pagi kan, jadi sempat la #OOTD  di stesen KTM disamping menikmati permandangan sepanjang perjalanan.

Stesen Train Bukit Mertajam

8.45 A.M
Komuter bergerak dari Stesen Bukit Mertajam Ke Arah Perak

9.10 A.M
Tiba di stesen KTM Bagan Serai

Berhenti kat sini sekejap, ubah planning asal sebab nak jumpa kawan cik yani. Apa yang menarik kt sini adalah stesen KTM dia bagi cik yani sangat cantik, kemas dan teratur siap dengan bunga-bunganan dan cik yani tak pernah lagi stesen yang secantik view dekat stesen komuter yang lain.

Walaupun cik yani dah beli tiket ke Stesen Taiping tetapi boleh sahaja kalau berhenti sebelum, jangan berhenti selepas stesen yang kita beli sahaja nanti akan kena denda. Kalau nak naik semula kena beli tiket semula ya untuk teruskan perjalanan yang berikutnya..huhu..

Stesen Train Bagan Serai

Stesen Komuter Taiping

Dari stesen ni boleh naik grab atau teksi untuk ke Zoo Taiping, Kalau ambil grab daalam harga RM5 sahaja mean dekat sahaja dari stesen henda ke Zoo Taiping.

Jadual dan masa perjalan komuter bagi laluan dari Bukit Metajam ke Padang Rengas

Zoo Taiping
Harga tiket bagi dewasa RM 17 bagi dewasa dan kanak-kanak RM 8.5, kalau anda orang perak dan I.C Perak tiket masuk hanya RM13 sahaja jadi orang Perak masa nak beli tiket jangan lupa tunjukkan IC anda ya... untuk maklumat lanjut boleh lawati laman sesawang Zoo Taiping

Cik yani cadangkan anda buat lawatan awal pagi, zoo mula di buka jam 8.30 A.M sebab masa ini anda akan dapat melihat penjaga zoo akan memberi makanan kepada kesemua haiwa yang terdapat di dalam zoo ini. Cik yani dah sampai di sana dalam jam 11 A.M j  adi terlepas la nak tengok haiwan2 ini makan dan banyak jugak yang dah menyorok dan tidur masa cik yani pergi ni, al maklum lah baru lepas makan kan...

Taman Tasik Taiping
Selepas keluar dari zoo terus ajak athirah dan suami pergi jalan-jalan2 dekat tasik sebab cik yani suka sangat permandangan dekat sini, sejuk mata memandang dan mendamaikan. Kawasan ini sangat luas dan banyak aktiviti yang boleh buat. Cik yani bayangkan kalau pergi waktu pagi atau petang boleh la joging atau berkelah sambil menikmati pemandangan yang menghijau.

Makan Tengah Hari
Setelah penat berjalan taman dan zoo...lapar sangat..huhu.. Terus keluar cari makanan untuk makan tengah hari. Sebenarnya tak tau nak pergi makan di mana jadi masa tu just lalu dan terjumpa satu kedai makan laut campur yang namnpak okay depan penjara Taiping dan masa makan tu memang sedap dan harga pon berbaloi tak terlalu mahal, siap dengan  ada minuman free lagi..huhu

Semua ni makan dengan harga RM26 sahaja, bagi cik yani sangat berbaloi siap dengan sotong bakar dan ayang goreng 3 ketul lagi...

Muzium Taiping
Muzium Taiping merupakan Muzium pertama yang dibina di Malaysia. Tiket masuk muzium RM2 sahaja..yang ni tiket Athirah belanja kami berdua... Banyak replika haiwan yang ada dalam muzium ni, selain itu terdpat artifak, kenderaan dahulu kala dan juga seni budaya lama yang dipamerkan semula.... Sangat berbaloi banyak perkara sejarah yang boleh kita belajar melalui lawatan tempat seperti ini.

Minum Petang
untuk kali ni athirah bawak kita orang pergi makan cendol paling femous dekat Taiping iaitu kedai makan Cendol Bismillah, jadi kita orang order cendol, pasembur dan juga laksa, personally bagi cik yani pasembur dia sedap sangat dan juga cendol  dia sedap jugak sama seperti ada satu kedai dekat Sungai Petani yang selalu cik yani dan kawan-kawan suka pergi makan ( nanti cik yani boleh story yang ni lak..hehe..)

Akhir sekali sebelum balik naik train Athirah bawak kitra orang pergi beli donat gemok yang menjadi dia punya kegemaran, jadi cik yani order yang perisa coklat dan caremal.

4.00 P.M
Naik komuter dari stesen Taiping ke stesen Sungai Petani
Harga tiket seorang RM 8.2, sama juga seperti masa pergi kita orang akan tranfit dulu di Stesen Bukit Mertajam dan tunggu next komuter yang dari arah Stesen Batuworth ke Stesen Sungai Petani.

6.15 P.M
Selamat sampai di Sungai Petani dan terus bersiap-siap sambung cuti weekend di kampung halaman...

Alhamdulillah weekend kali ni dapat di habiskan dengan aktiviti yang sangat produktif dan sangat bermakna bagi cik yani.

Hijau yang mendamaikan di dalam kawasan Zoo Taiping

Terima kasih membaca dan semoga dapat memberi manfaat kepada pembaca.

LoVe,
cik yani

1 comment:

1. Saya membawa kabar baik kepada anda semua warganegara Malaysia di platform ini, ALLAH telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Mei 2019, kesaksian saya dan berita baik saya seperti ini, Nama saya Rosliza Binti Mohd Zaidi, saya tinggal di blok No 49 B 2 Felda Semencu 81900 Kota Tinggi Johor, saya seorang pemasar dan penasihat perniagaan di syarikat yang saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan semua ini. Platform ini adalah untuk mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman yang ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobek anda dari wang susah payah anda.

Suami saya dan saya berada dalam hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari Singapura yang pada Disember 2018, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta kami untuk Bayar banyak bayaran yang kami bayar dan akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan kira-kira RM7,685 kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di Singapura kerana kami memohon pinjaman sebanyak RM 250,000 dan dengan semua yuran yang kami bayar, kami tidak mendapat pinjaman dan suami saya dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat tempat saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan kita bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Kami berdoa kepada ALLAH untuk bantuan ilahi dan ALLAH mengarahkan kita kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2019, saya sedang melayari internet apabila saya dapat mencari keterangan seorang wanita dengan nama Fadzilah Binti dari Alor Setar, bagaimana ALLAH menukar kehidupan kewangannya melalui syarikat pinjaman yang dia minta saya menghubungi Puan Gonzalez dan dia memperkenalkan saya kepada Puan Mariela Gonzalez dan dia memberi saya keberanian dan saya memohon pinjaman dari Puan Mariela dan akhirnya dia membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat dan saya mendapat jumlah yang tepat saya memohon dan saya sangat gembira.

Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan saya bahawa jika anda memerlukan pinjaman tulen asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada kadar faedah 2%, sila mendaftar melalui Puan Mariela Gonzalez melalui e-mel: (marielagonzalezloan@gmail.com). Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini, (roslizamohdz@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

ALLAH memberkati kamu semua!
    Terima kasih.

The Latest post

Kejayaan yang tertangguh...

Untuk berjaya, keinginan kamu untuk berjaya harus lebih  hebat  daripada ketakutan kamu untuk gagal.” – Bill Cosby. Kata-kata ini ...