Wednesday 17 June 2020

Kejayaan yang tertangguh...

Untuk berjaya, keinginan kamu untuk berjaya harus lebih hebat daripada ketakutan kamu untuk gagal.” – Bill Cosby.

Kata-kata ini telah menyebabkan aku terkenangkan kembali perjalanan aku untuk menghabiskan pengajian yang aku rasa cukup panjang dari biasa orang lakukan tetapi Alhamdulillah Allah permudahkan semuanya.

Mungkin fizikal waktu tu kecil molek dan tidak berapa tinggi jadi ada juga pernah di tanya oleh mak cik dan pak cik yang terjumpa " adik tak pergi sekolah ka hari ni.. ? " sedangkan waktu itu aku tengah tunggu bas nak balik universiti di usia 25 tahun...hhuhuhu...

Pernah juga di tanya kenapa masih belajar degree lagi orang lain sebaya sudah berkerja dan berkeluarga tetapi itu semua tidak mematahkan semangat kerana aku percaya semua orang ada distinasi untuk dituju tetapi jarak perjalanan munkin berbeza.

Sejak kali pertama aku menjejak kaki untuk buat Sijil dalam Kejuruteraan Awam, aku telah memasang angan2 di mana aku nak sambung pengajian sehingga ke peringkat Master, walaupun waktu itu aku rasa mustahil jugak kadang2 untuk di gapai memandangkan aku bermula dengan Sijil jadi aku perlu melalui perjalanan yang panjang iaitu Diploma, Degree dan akhir baru Master. Nampak macam singkat saja masa tetapi perjalanan masa itu sebenarnya panjang dengan pelbagai dugaan.

Alhamdulillah pada tahun 2016 tamat sudah perjalanan Master jadi dengar pula cakap2 senang ke nak dapat kerja dengan usia dan tiada pengalaman tetapi perancangn Allah itu hebat setelah bersusah payah habis belajar terus di terima bekerja dan masih bekerja dengan 1st company lagi.

Aku hanya ingin menjadi seorang yang menikmati masa yang berlalu dengan sebaik-baiknya, lambat atau cepat semua itu akan datang bila tiba masanya.

Kerja part time dan kerja hakiki, dua2 aku suka, aku sangat suka benda yang berseni, sejak belajar lagi aku suka jual benda2 yang berkaitan art dan sama juga sekrang edit photobook itu juga seni, aku suka dan gembira bila boleh mengembirakan orang lain dengan hasil kerja aku. Kerja hakiki walaupun masa sekolah menengah aku tak suka sangat sains tetapi kerja hakiki aku banyak melibatkan sains dan penilaian.

Perjalanan dengan jatuh dan bangun itu biasa tetapi dengan berkat doa dan pertolongan semua orang semuanya dapat dilalui dengan izinNya. Tampa keluarga, guru2 dan kawan2 siapalah aku sekarang.

Catatan ringkas pertengahan tahun 2020.



LoVe
Cik Yani

No comments:

Post a Comment

The Latest post

Kejayaan yang tertangguh...

Untuk berjaya, keinginan kamu untuk berjaya harus lebih  hebat  daripada ketakutan kamu untuk gagal.” – Bill Cosby. Kata-kata ini ...