Friday 10 January 2020

1D Snorkeling di Pulau Songsong, Yan, Kedah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Cuti minggu pertama untuk tahun 2020 cik yani dan en suami telah membuat keputusan untuk pergi berkelah dan snorkeling gi sebuah pulau yang menjadi salah satu tarikan pelancongan terbaru di negeri Kedah iaitu Pulau Songsong yang terletak di daerah Yan.

Signboard Pulau Songsong antara tempat wajib anda perlu bergambar di sini.

Atas boat sebelum bertolak.


Macam mana nak pergi? 
Hari tu cik yani pergi sewa boat dengan En. Subhi, in case hampa nak pergi boleh contact no ni 011-21953251, yang cik yani pergi ni package per pax sebab pergi dua orang ja RM85/pax termasuk makan 3 kali, life jacket dan juga peralatan snorkeling set. Kalau hampa nak pergi ramai2 lebih baik sewa satu boat terus. Hari tu cik yani ada servey beberapa orang pengusaha boat untuk mendapatkan harga tetapi tak ramai yang buat package untuk pergi per pax kebanyakan kena sewa satu boat yang mana harga bermula dari RM250 dan ke atas bergantung kapasiti penumpang yang boleh muat, kalau hampa nak pergi ramai boleh la terus sewa satu boat lagi jimat.

Makanan tengah hari.

Minum petang.


Kalau nak pergi nak naik boat kat mana?
Semua yang nak pergi ke Pulau Songsong akan naik boat di Pangkalan Jeti Kuala Sungai Udang, Yan. Sebenarnya jeti ni macam tak ada specific tempat yang boat berhenti sebab sepanjang sungai tu ada tempat boat berhenti bergantung kepada tuan empunya boat itu sendiri. Macam cik yani hari tu naik dekat hujung sungai sekali...

Tempat jeti yang cik yani naik boat.

Hujung Jeti Sungai Udang sesuai untuk bergambar bersama awan biru.


Jarak perjalanan?
Jarak perjalanan dari Jeti Sungai Udang ke Pulau Songsong lebih kurang 20-30 minit bergantung kepada jenis boat yang hampa naik. Macam hari tu masa pergi cik yani dapat naik speed boat jadi masa dia sekejap ja around 15 minit dah sampai. Semasa balik naik boat jenis fiber biasa around 25 minit macam tu dah samapai jeti... Biasanya boat akan berlepas pada waktu pagi jam 9 dan akan pulang semula jam 5 petang. 

Aktiviti apa yang boleh buat di sana?
Antara aktiviti yang boleh hampa buat adalah berkemah, snorkeling, memancing dan juga mencari siput. Mencari siput ni sebenarnya cik yani tak tau pon pada mulanya tetapi ada ternampak seorang dua mak cik dan pak cik ni mencari-cari sesuatu dalam pasir di tepi pantai tu,jadi cik yani pon pergi la sembang-sembang dan tanya apa yang mak cik cari dalam pasir tu.. tetapi yang ni cik yani terlupa nak ambik gambar la pulak...huhu..

Untuk peralatan berkemah hampa boleh sewa dekat tuan empunya boat atau bawak sendiri macam cik yani dan suami bawak sendiri untuk lebihkan penjimatan gituuuu....



Tempat perkemahan.

Tempat perkemahan kita boleh cari sendiri dan pasang di tempat yang mana kita suka.



Sesuai atau tidak nak bawak anak kecil?
Sesuai sahaja sebab masa cik yani pergi hari tu ramai family yang bawak anak-anak kecil duduk main di tepi pantai tu.. Jangan risau, masa naik boat akan disediakan safety jacket untuk semua penumpang. 

Bahagian mana yang sesuai untuk aktiviti snorkeling? 
Pada pendapat cik yani pulau songsong ni macam terdapat dua bahgian? satu bahagian yang lebih  berpantai iaitu terdapat banyak pasir putih dan ke-2 bahagian yang terdapat lebih banyak batu yang berwarna pink. Dua-dua sesuai untuk aktiviti snorkeling tetapi personally cik yani suka snorkeling di pantai yang berbatu pink kerana air lebih jernih, terdapat lebih banyak coral dan juga ikan serta dasar lebih jelas kelihatan apabila snorkeling. Tetapi perlu lebih berhati-hati bahagian ni sedikit berombak dan lebih sesuai snorkeling waktu pagi dan tengah hari sahaja bila petang ja terus ombak yang datang lagi kuat.


Peralatan snorkeling

Aktiviti snorkeling tetapi bahagian kurang jelas nampak hidupan laut disebabkan dasar dia terdapat banyak pasir. 

Aktiviti memancing, kalau hampa rajin boleh pergi ke tenagh lagi untuk memancing
sebab depan-depan ni banyak batu. 
Kemudahan apa yang disediakan di sana?
Kemudahan asas seperti bilik air dan surau di sediakan tetapi 100% menggunakan air laut yang di pam. Tiada air bersih untuk di minum jadi cik yani cadangkan hampa semua bawak air mineral siap-siap ya.

Apa yang diperlukan lagi?
Untuk main air pastikan hampa bawak waterproof casing fon untuk menyenangkan hampa semua untuk bergambar, tak risau boleh bawak masuk dalam air dan bergambar dengan senang hati.. part ni memang cik yani dah ready awai-awai lagi bila nak pergi bercuti ke mana-mana...zaman sekarang bergambar tu salah satu macam aktiviti wajib dah...gituuu..hehe..

Waterproof casing fon, i isi barang-barang penting sebab tak mau bawak handbag sebab tak ada orang nak jaga. 

Boat yang tengah tunggu penumpang untuk kembali ke jeti.
Air yang jernih, ini bahagian yang lebih sesuai untuk snorkeling kerana air lebih bersih dan banyak hidupan laut. 
The another side pulau ni yang semua kawasan di penuh dengan batuan yang berwarna pink.


Bagi cik yani percutian selama satu hari ni sangat enjoy dengan suasana pulau yang mendamaikan dan nyaman...Opppp!!!.. sebelum terlupa jika hampa nak pergi berkelah dan tidur di sana pon boleh, bila hampa nak balik bagi tau ja tuan boat nanti pergi ambik....


Selamat cuti-cuti Malaysia..

Sharing is caring..



LoVe,
Cik Yani

No comments:

Post a Comment

The Latest post

Kejayaan yang tertangguh...

Untuk berjaya, keinginan kamu untuk berjaya harus lebih  hebat  daripada ketakutan kamu untuk gagal.” – Bill Cosby. Kata-kata ini ...